Boktips!

boktips

Här är böckerna jag läste i december 2016. Alla fyra var bra! Det är ingen slump, utan det beror helt enkelt på att jag numera lägger mig vinn om att läsa böcker som jag vet nästan säkert är riktigt bra. Förr hade jag mycket större tolerans för halvkassa böcker och en slags enveten känsla av plikt att fullfölja det jag påbörjat, att läsa klart boken även om jag insåg att jag inte tyckte om den.

Sånt håller jag inte på med längre. Livet är för kort för att konsumera skräp tycker jag! Det gäller på många områden. Jag har blivit strängare och höjt kvalitetskraven för det jag släpper in i livet generellt. Det gäller allt från musik och film till artiklar, bloggar och sociala medier. För mig är det en ren överlevnadsteknik. Tidigare under hösten, innan jag började sortera så noga, så höll jag faktiskt på att helt tappa hoppet. Nästan allt jag läste kändes så förenklat, dåligt skrivet och – faktiskt – ganska ofta komplett idiotiskt. Det gör mig säkert till en kräsen snobb, men nu är jag mer tillfreds och sover bättre om nätterna. Det finns fortfarande ljusglimtar därute, det gäller bara att nosa upp dem!

Men åter till böckerna. Här är vad jag tyckte om dem.

Elena Ferrante: My brilliant friend/Min fantastiska väninna (2012) 

Betyg: ♥

ferrante

Del 1 av 4 i Ferrantes prisade serie om väninnorna från Neapel. Det är lätt att sälla sig till skaran som hyllar den här boken. En av de mest träffsäkra och fängslande skildringarna av vänskaps- och familjerelationer som jag någonsin läst. Man dras omedelbart in och känner sig hemma i kvarteren, i de smutsiga trapphusen, i de varma italienska sommarnätterna. När jag blundar har jag en väldigt klar bild av hur allt ser ut och till och med doftar. Det var också väldigt befriande att just en kvinnlig vänskap skildras så rakt upp och ned, som den är, utan krusiduller. Det låter helt stört, men faktum är att när jag läste boken så insåg jag hur sällan det är som kvinnliga berättelser (eller vad man ska säga) skrivs så oförskönat. Känslorna som skildras – tristess, avundsjuka, oro, stress – överdrivs inte till något banalt utan beskrivs helt legitimt, vilket gör boken och dess karaktärer lätta att tycka om och relatera till. En jättebra bok. Läs den om du inte redan gjort det, inte minst om du är kille!

 

Bertil Malmberg: Åke och hans värld (1924)

Betyg: ♥

malmberg

Tusen poäng för denna bok som egentligen är en serie fristående berättelser om en liten pojke och hans funderingar, hans sorger och hans plågade samvete. Fantastiskt fint skriven och mycket gripande. Boken är helt tidlös och universellt relevant, och träffar barnet som finns i var och en av oss. Tänk att en snart hundra år gammal bok kan vara en så briljant litterär upplevelse! Det är verkligen en kvalitetsstämpel. Jag ska köpa den här boken till min pappa, men egentligen passar den till vem som helst. Alla borde läsa den.

 

Leif Panduro: Skit i traditionerna (1958)

Betyg: ♥

panduro

Boken stod i Simons bokhylla när vi blev ihop för tretton år sen, och har legat och skvalpat på min ”att läsa”-lista sedan dess. Såhär i efterhand ångrar jag litegrann att jag inte läste den med ens, för jag tror att mitt 22-åriga jag helt klart hade uppskattat den ännu mer än vad jag gjorde nu. Boken känns lite som ett försök till en dansk Catcher in the Rye, men utan samma omedelbart fängslande effekt. Det blir en liten smula effektsökeri i vissa delar, och den ihållande känslan är att målgruppen nog är lite yngre. Med det sagt så är det helt klart underhållande och uppfriskande att hänga med i Davids värld. Hans revolt är direkt och helt ohämmad. I Danmark är boken en bästsäljande klassiker och det är lätt att förstå varför. Den är en bra present till någon som fyller typ 18 eller 20 och som har ett läsintresse som går lite bortom de svenska löpande band-producerade deckarna.

 

Julie Otsuka: Vi kom över havet (2011)

Betyg: ♥

otsuka-liten

En julklappsbok som jag fick av min man. Mycket välskriven, och föredömligt hårt redigerad. Inte ett överflödigt ord i boken, utan varenda mening för handlingen framåt. En gripande skildring av en bit amerikansk historia som jag inte kände till så mycket om sedan tidigare. Mycket läsvärd bok som man lätt kan sluka på en ledig dag!

Det här inlägget postades i Darlings, Lästips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

