Mina Miljömål för 2016

Gott nytt 2016! Hoppas att ni har en härlig nyårshelg. Efter dagar av soffhäng hemma vaknade jag med en stark inspirationstörst, så strax sticker vi iväg till Millesgården för Ingrid Bergman-utställningen.

Nyårslöften är inget för mig, men däremot gärna mål att sträva efter under det nya året! De måste vara nåbara och realistiska. Mina mål för 2016 kretsar kring miljön och tre skåp här hemma.

  • Badrumsskåpet

Visst är det vansinnigt att vi fortfarande använder ett material som är väldigt slitstarkt och tar hundratals år att bryta ned för att tillverka produkter som är gjorda för att användas en enda gång? Känns inte det lite gammalmodigt?

Men det som verkligen stressar mig är all plast jag inte ser, men som jag tydligen skjutsar ut rakt ut i havet. Nyligen var jag på ett studiebesök på Åkeshovs vattenreningsverk och där fick vi gissa vad som var avloppsreningens värsta fiende. Vi gissade på tops, tamponger och andra saker som folk spolar ner, men svaret var förvånande nog: schampo. Våra reningsverk är inte gjorda för att hantera mikroplaster, de bryts inte ned i reningsprocesserna utan släpps ut tillsammans med det renade vattnet, i vårt fall rakt ut i  Östersjön! Alltså det är så värdelöst.

Det här är en utmaning för mig. Jag gillar min lilla spa-ritual på helgen, men står inte ut med tanken att min ansiktsscrub för med sig tusentals mikroskopiska plastbitar ut i havet när jag sköljer av den. Hittills har jag heller inte hittat något ekologiskt schampo som är tillräckligt bra, så där behöver jag tips från någon med erfarenhet!

Appen Beat the Microbead verkar smart för att dechiffrera innehållsförteckningarna på badrumsprodukterna, men vet inte om den funkar så bra i Sverige? Jag skall också testa att göra egen scrub på havssalt eller socker. Återkommer med omdöme!

scrub

Foto: Deliciously Organized
  • Kylskåpet

Jag vill inte slänga mat. Detta är inget nytt mål, vi gick in för det och lyckades få ned matsvinnet till ett minimum redan för några år sedan, men nu tycker jag vi har halkat tillbaka lite i osmarta hjulspår igen.

Nyckeln till ett minskat matsvinn hemma hos oss är planering. Man behöver verkligen inte hålla på med veckomatsedel om man (som jag) tycker att det förtar lite av det roliga och passionerade med matlagning, men en liten tanke gör stor skillnad, i alla fall hos oss. Att ta tio sekunder för att kolla igenom kylen på morgonen så att man har ett hum om vad som finns hemma innan man panikhandlar med skrikande hungrig mage på väg hem från jobbet. Det räcker att ha lite koll för att inte handla på sig massa onödigt som redan finns hemma, eller som behöver gå åt.

Steg ett är alltså att inte handla hem mat som vi inte behöver.

Steg två är sedan att jag vill bli en bättre kock. En bra kock kan nämligen koka soppa på en spik, och vet vilka smaker som blir goda tillsammans. En bra kock följer inte slaviskt datummärkningen på förpackningen utan använder sina sinnen för att avgöra om råvaran är bra. Har vi sedan ett någorlunda brett utbud av torrvaror, kryddor, fonder och frysta örter hemma så finns liksom ingen ursäkt att laga tråkig mat. Och en bit parmesan! Alltid, alltid en bit bra parmesan i kylen.

Enklast och bäst när jag utgår från rester tycker jag det brukar bli att laga paj, soppa, pasta, crêpes eller fajitas/pitabröd med någon fyllning. Inspiration finns på många håll på nätet, bland annat här.

  • Garderoben

Jag vet inte om det är sant, men enligt klädmärket Reformation är modeindustrin på tredje plats när det gäller klimatpåverkan i världen. Jag kan knappt tro att det stämmer, men hur som helst så vill jag bli bättre på det här med kläder.

Åtta månader efter graviditeten är jag nu någorlunda tillbaka i min vanliga storlek och kan använda hela min garderob igen. Så jag ska se till att göra det! Vet inte hur det är med er, men för min del fastnar jag ofta av bekvämlighet i de plagg som ligger överst eller hänger längst fram i garderoben. Efter några veckor känns det därför som att blääääää vad jag är trött på mina kläder! Inte undra på det när jag använder kanske 15 % av alla kläder jag har. Detta vill jag ändra på.

Jag kan inte lova ett shoppingfritt år, men jag ska ta ett bättre helhetsgrepp om garderoben; använda allt jag gillar och göra mig av med det jag inte trivs i. Något i den här stilen kanske. Även här finns lite smarta idéer! Är övertygad om att det kommer leda till färre och bättre övervägda inköp till garderoben i år.

Ja lite vagt kanske, men det var mina miljömål för 2016! Nu är de nedskrivna och jag kan därmed hållas ansvarig för måluppfyllelsen.

Gott nytt år!

Det här inlägget postades i Hemma hos och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

