A classic in new costume

Image

Alla tre bilder från Iittala.

Eftersom jag är en mycket klantig och oaktsam människa har det blivit en spricka i botten på vår fina äppelgröna Alvar Aalto-vas. Den är inte helt krossad men den kan liksom inte längre hålla vatten några längre stunder, så nu förvarar vi brev, kvitton och andra små lappar i den. Också fint.

Men jag saknar verkligen att kunna sätta tulpaner i den – det känns så himla hemma och barndom för mig med den där vasens klassiska böljande form! Det får nog bli ett litet nyköp när vi reser till Sverige om ett par veckor, och jag funderar just nu på att slå till på den här nya korallrosa varianten som heter ”salmon pink”. Då blir det ännu mera barndom för mig eftersom jag växte upp i just ett laxrosa hus! (Det blev lite fel när de målade om det, och hela familjen var bortrest den veckan så ingen hann stoppa det… men man vande sig liksom och efter ett tag blev det nästan fint, om än fortfarande en väldigt annorlunda husfärg.)

Här är en fin liten film om denna designklassiker. Njut av lördagen!

Det här inlägget postades i Trendspaning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

