Miniintervju: Inredningsdesignern Ida Lundqvist

Image

Jag är så glad att jag på 20 minuter innan flygtåget avgick mot Gardemoen lyckades klämma in en hetsig men mycket trevlig liten intervju med den sprudlande och inspirerande Ida Lundqvist! Sist vi sågs var på en försomrig trädgårdsfest i Linköping för lite drygt ett år sedan. Då var Ida nykläckt inredningsdesigner från Interiörlinjen på NKF, Norges Kreative Fagskole i Oslo, och lite på gungfly sådär som man ofta är precis efter en avslutad utbildning. I valet och kvalet mellan att hoppa på ett erbjudande om jobb och vidareutbildning i Irland, eller stanna kvar i det redan etablerade olsolivet och fortsätta bygga på sin karriär och på företaget Idlu.

Hon valde det senare och såhär ett år senare har det visat sig vara ett bra val. Hon tar emot mig för en pratstund på kontoret precis bakom slottet i Oslo. Här jobbar den i Norge välbekante inredaren Trond Ramsøskar och ett par andra designers i ett kreativt kaos av tygprover och ritningar.

Just nu har Ida fullt upp – både med projekt för Trond och med sina egna projekt vid sidan om. En stor kund är norska hotellkedjan Thon. Just nu jobbar Ida med tre av Brysselhotellen; Thon Bristol på Place Stephanie (som ligger ett stenkast från mitt hus!), Parnasse och det anrika och brittisk imperialism-inspirerade Stanhope. Just nu finns så kallade ”provrum” ute på hotellen för utvärdering av gäster och hotellpersonal.

Att jobba med offentliga inredningar är både roligt och utmanande.

– Det är så häftigt att till exempel se en reception i ett hotell och tänka ”den där har jag gjort!”. Offentliga inredningar är mer bestående än projekt man gör i privata hem. Men möjligheterna i offentliga miljöer är begränsade av yttre faktorer som att materialen måste vara flamsäkra, slitstarka och helst även billiga. Det är alltid någon designansvarig på hotellet som har sista ordet och kan föreslå alternativa lösningar som spräcker lite av helhetsidén jag hade från början. Samtidigt är det otroligt lärorikt att jobba under begränsade förutsättningar!

För inspiration dyker Ida ofta ner i kaninhålet vi kallar Pinterest och kan klicka runt i timmar.

– Det svåra är att bli inspirerad men samtidigt inte alltför påverkad av andras smak. Jag kan till exempel gilla en stol men om jag ser den överallt vill jag till slut inte använda den i mina inredningar.

För att hålla det egna uttrycket vid liv målar Ida en hel del på fritiden, och gör om i det egna hemmet, där hon kan pröva och förfina idéer innan hon använder dem i jobbet. Nyligen byggde hon till exempel en bokhylla hemma som senare fick ett tvillingexemplar hemma hos en oslokund.

Inredningsintresset har Ida burit på så länge hon kan minnas.

– Det började tidigt och parallellt med mycket annat kreativt – dans, mode, ja allt som handlar om kreativitet. 
Jag älskade att möblera om och gjorde det gärna i andras rum också för att se deras snopna ansiktsuttryck och för att glädja. 

Älskar att ha det vackert runt mig!

Ida köpte sin första rokokogrupp när hon var 16 år mot sina föräldrars vilja. Det fanns inte så mycket plats kvar i flickrummet i Åtvidaberg, som redan var uppfyllt till hälften av ljusstakar och krimskrams…

– Jag har faktiskt kvar rokokogruppen ännu och har kunnat bevara den utan att klä om den, trots att det kliat i fingrarna många gånger!
 Det handlade redan då mycket om att fascinera och att skapa ett uttryck som fick andra att reagera, helst positivt. Den enda skillnaden mellan då och nu är att jag nu är medveten om vad jag vill uppnå med mina interiörer och det ligger en tanke bakom allt jag väljer att inkludera i ett rum.

Det är tydligt att Ida trivs som fisken i vattnet med sitt yrke. Och utbildningen på NKF skulle hon varmt rekommendera till den vill arbeta med inredning. Valen till ständigt ombytliga inredningen i det egna hemmet är humörsstyrda – och ofta blir det loppisfynd.

– När jag slutar jobba med det här kommer det vara skönt att inte hela tiden behöva hänga med i de senaste trenderna, utan mer gå på känsla. Jag är en drömmare!

Det här inlägget postades i Arkitektur, Loppisfynd, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

