Piano pianissimo

piano1

piano2

piano3

piano4Klicka på bilderna för att komma till källan! Överst Elsa Billgrens rosa piano, sen Mokkasins piano fotat till Lovelylife.se, sen en bild från DesignSponge och nederst ett foto av Petra Bindel, från den mest ljuvliga malmölägenheten som jag också skrivit om här.

Jag funderar så mycket på mitt piano just nu. I 12 år, ända sedan jag som 18-åring flyttade hemifrån, har det varit på långlån hos en folkhögskola i Östergötland där härliga elever spelat på det och hindrat det från allmän depression och förfall medan dess ägare – yours truly – flackat runt och bott i Indien, Österrike, Skåne, New York, Stockholm och Bryssel, där jag nu huserar.

Nu skulle de bygga om på skolan och pianot har tillfälligt hamnat på min pappas jobb, men där kan det ju inte stå hur länge som helst. Vår lägenhet i Sverige är alldeles för liten för ett stort svart piano, hit till Bryssel känns hemskt bakvänt att släpa det, och att göra sig av med det såhär ”på mållinjen” (mitt jobb här tar slut nästa sommar), känns också helt dumt när jag nu lyckats härbärgera det i så många år.

Åh, suck, onödig sak att fundera på kanske – men allt sådant här med logistik blir liksom mer komplicerat på avstånd tycker jag. Var jag än skall göra av pianoskrället så kommer det sannolikt inte vara jag som rent fysiskt ordnar det, och det är det som känns jobbigt.

Anledningen till att jag vill ha kvar pianot är så klart känslomässig. Det är stort och svart och antikt med kandelabrar och elfenbenstangenter och en lång gotisk pianobänk – långt ifrån så nätt och lättplacerat som instrumenten här ovanför.

Men det är MITT gamla piano, som jag spelat på i hundratals timmar genom hela uppväxten, och det betyder mycket för mig. Simple as that!

 

Det här inlägget postades i Darlings, Hemma hos, Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Piano pianissimo

  1. Mirjam skriver:

    Behåll det!!! Ibland får man lov att vara till besvär för andra människor. Gör dig icke av med det.

Kommentera

