New Year’s Resolutions

resolutionsDet här med nyårslöften alltså. Många verkar så kluvna till det!

Det blir bara en massa ångest sen när man inte kan hålla det, sa en vän till mig. Kanske är det så. Jag tänker mig att man som vuxen – när det kanske inte längre gäller godisförbud som när man var barn – mer borde avlägga löften till sig själv om mål för det kommande året. Kanske inte nödvändigtvis något som går att räkna på fingrarna heller, om man nu inte är den väldigt resultatorienterade sorten.

För 2012 lovade min man och jag varandra att vi skulle minska vårt matsvinn. Vi är ett litet hushåll, äter mycket ute och reser en hel del, vilket gör att mat som vi handlar hem lätt blir liggande och blir för gammal i kylen. Så otroligt onödigt!

Det uttalade nyårslöftet hjälpte oss under året att bättre komma ihåg vad vi faktiskt redan hade hemma, att handla mindre åt gången, att slänga in rester i frysen direkt efter måltiden, och så vidare. Vissa maträtter är riktiga vinnare när det gäller att använda mat som man redan har hemma – pizza, omelett och paj blir gott med nästan vad som helst i! Det var ganska enkelt att ändra mönstret, och när vi väl kommit in i det så märktes det snabbt i sophinken – och kändes bra för samvetet. Vi anser därmed nyårslöftet uppfyllt, men kommer förstås fortsätta med den mer (kli)matsmarta livsstilen.

För 2013 har jag inget riktigt nyårslöfte än, men skall nog fundera ut något. Design*Sponge har samlat nyårslöften från några designers – en söt idé tycker jag!

Vad har ni för nyårslöften för 2013?

Det här inlägget postades i Trendspaning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till New Year’s Resolutions

  1. Mirjam Blidö skriver:

    Bra nyårslöfte ni hade förra året. En extra stjärna för ordvitsen!

Kommentera

