Två boktips

Här är två boktips för oss som är intresserade av grafisk form och mönster men inte kan så mycket tekniskt om det – alltså inte har någon utbildning.

Lotta Kühlhorns ganska nya bok Rapport! – en bok om att göra mönster fick jag av min snälla mormor i födelsedagspresent. Den är fin och bra med praktiska exempel på mönsterkonstruktion, om än lite ”pratig” på sina ställen. Stycken om kuriosa – som hur Lotta brukar städa sitt skrivbord och koka kaffe innan hon sätter igång att arbeta – är säkert till för att göra boken mer tillgänglig, men jag hade klarat mig bra utan dem. Boken finns ute nu, och jag har bland annat sett att den finns att köpa på DesignTorget.

Mer hardcore och hands on är den fina lilla boken Form och komposition av Gunilla Ahnlund. Helt tydligt ämnad som lärobok – inga flotta färgbilder här inte – ger den gott om exempel och övningar att göra själv. Innehåller också en del mer akademiska och reflekterande resonemang, till exempel om vårt behov av mönster som igenkänning och om varför människan tenderar att dras till en viss typ av mönster. Intressant! Jag köpte den på härliga antikvariat August långt upp på Drottninggatan i Stockholm, och jag vet inte om den är ovanlig eller lätt att hitta begagnad.

Det här inlägget postades i Loppisfynd, nyinköpyt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

