Red with pink // Pink with red

naglar // halsband

Någon gång när jag var barn var det någon vuxen som sa att rött och rosa skär sig. Det måste ha varit på något kalas, för jag minns att det fanns ballonger runt bordet där vi satt.

– ”Rött och rosa passar inte ihop, det skär sig”, sa den vuxna. ”Men vitt, det passar till allt.”

Jag minns hur jag med fasa tänkte på alla saker som jag tyckte var fina och som var röd-rosa. Min rosa My Little Pony med röda paraplyer i glittertryck på baken, till exempel. Det kändes som om min värld ruskades om en smula. Precis som den gången min bror berättade för mig att det inte räcker att tycka om någon i smyg för att den ska vara ens kille. Man måste tydligen vara ihop också. Och nu det här. Fanns det alltså regler för färger? Jag fattade ingenting.

Min kompis Kristin fann sig snabbare i situationen.

– ”Nähä, vitt passar inte alls med allt! Titta vad fult!” skrek hon segervisst, och höll fram ett vitt paketsnöre ovanpå en orange ballong.

Jag minns att jag höll med henne, det var faktiskt inte särskilt snyggt. Men ”sanningen” att rött och rosa inte passar ihop trodde jag på ganska långt upp i åren. Tack Gud för att man växer upp och inser att vuxna inte vet allt. Nu tycker jag att rött och rosa kan vara bland det snyggaste, särskilt på små detaljer som naglar och smycken.

Lärdom: Man ska inte tuta i barn en massa dumheter. Särskilt inte ifall det handlar om smaksaker.

Det här inlägget postades i Darlings, Trendspaning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Red with pink // Pink with red

Kommentera

